lauantai 27. heinäkuuta 2013

Artistien kaupunki Sidi Bou Said Tunisiassa

Mieheni sai tällä viikolla päivystäessään varsin harvinaislaatuisen työkeikan, eli useamman yön pysähdyksen Tunisiin. Muutaman minuutin harkinnan jälkeen päätimme lähteä mukaan tytön kanssa. Minä valikoin paraikaa tapahtumapaikkoja tuleviin kirjoihin, joten halusin kokeilla, olisiko Tunisiassa kiinnostavia paikkoja dekkaristin näkökulmasta.

Olihan niitä, ainakin Sidi Bou Said, joka sijaitsee n. 20 kilometrin päässä Tunisista.


Sidi Bou Saidin kuvauksellisuus on innoittanut monia kansainvälisiä ja tunisialaisia taiteilijoita ja kirjailijoita.


Sidi Bou Saidia luonnehditaankin usein yhdeksi Tunisian kauneimmista kaupungeista, ja se on helppo uskoa.


Joka puolella kukkii eri värisiä ihmeköynnöksiä ja jasmiini sekä lukuisia muita kukkivia lajeja, joita en edes tunnistanut.






Sidi Bou Saidille ovat ominaisia valkoiseksi maalatut ja rapatut talot, joissa on kirkkaan sinisiä yksityiskohtia koristeellisista ovista ikkunoiden kaltereihin ja ikkunaluukkuihin.


Kuvauksellisten, kukkulanrinteille rakennettujen talojen  lisäksi kaupunki tarjoaa henkeäsalpaavia maisemia merelle päin.


Näin heinäkuussa Tunisiassa on todella kuuma, päälle 35 astetta, joskin täytyy sanoa, ettei ilmasto juuri eronnut jälleen lämpöaallon kourissa hikoilevasta Italiasta, päinvastoin paikoin meitä helli ihana tuuli ja muutenkin ilma tuntui kuivemmalta kuin Torinon seudulla.


Välillä on kuitenkin hyvä hengähtää varjoisassa ravintolassa. Typykkä sai matkamuistoksi kamelin, jolle hän antoi nimeksi Margherita.


Näkymä paikallisiin kattoihin. Kattoterassit ovat hyvin yleisiä, ja varmaan kattoja pitkin kulkevat murtovarkaat myös, ainakin dekkaristi kiinnitti tietenkin huomion muurien päälle aseteltuihin lasisiruesteisiin.




Nyt on paraikaa Ramadan, eli uskonnolliset paikalliset eivät syöneet päivällä mitään. Herkullisia ruoan tuoksuja leijaili kuitenkin kadulla, kun perheenäidit valmistautuivat iltaan, jolloin koko päivän paastoa juhlitaan monenlaisilla herkuilla.


Kaupunki oli täynnä ihastuttavia yksityiskohtia, joista kaikki tuntuivat kuvaamisen arvoisilta.


Eukalyptuspuita oli myös runsaasti. Ehkä ilmaston kuumuudesta johtuen ne eivät kuitenkaan tuoksuneet aivan yhtä voimakkaasti kuin Italiassa, ja lehdetkin olivat pienempiä, vaikka itse puut näyttivätkin jättimäisiltä ja loivat miellyttäviä varjoja.


Jos satutte käymään Tunisissa, käykää ihmeessä myös Sidi Bou Saidissa, minun lisäkseni sitä ovat suositelleet mm. Paul Klee ja Michel Foucault ;)

11 kommenttia:

  1. Pohjois-Afrikan rannikko on minulle tuntematon Egyptiä eli siis Aleksandriaa lukuunottamatta. Kiitos Vera näistä kuvista, jotka osoittavat että arabimaat eivät ole pelkkää kauhua ja levottomuutta :).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Paikka oli niin kaunis, että oli mahdotonta olla ikuistamatta, panen vielä lisääkin kuvia erään talon sisätiloista.

      Minua arabimaat ja niiden osana myös Pohjois-Afrikan maat ovat aina kiehtoneet ja olenkin usein sanonut, että jossain lukuisista entisistä elämistäni olen ollut arabi :) Tykkään arabialaisesta musiikista ja minua kiehtoo ihan hurjasti tavallisten ihmisten elämä ja elintavat. Yritin opiskella aikoinaan arabiaa, mutta en ollut lopulta tarpeeksi motivoitunut oppiakseni paria fraasia enempää yhtään mitään :)

      Poista
    2. Minä olen varmaan joskus entisessä elämässäni ollut maltalainen :). En minäkään osaa arabiaa kunnolla -- eniten osaan sanoja turkin kielessä ilmenevien lainasanojen kautta...

      Poista
    3. Maltalaiset ovatkin mielenkiintoinen kulttuurillinen sekoitus, vai pitäisikö sanoa macedonia? :)

      Poista
  2. Kiitos kauniista kuvista. Tunisiassa en ole koskaan käynyt, mutta Egyptissä ja Punaisella merellä useamminkin sukeltamassa. Kerran olen käynyt Luxorissa ja se oli upea kokemus. Itse olen sitä mieltä, että olen joskus entisessä elämässäni ollut egyptiläinen ;).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meillä on jäänyt Punainen meri kokonaan väliin, vaikka monta kertaa olemme sinne veden alle haikailleet ja useampaan otteeseen jo olleet vraamassa mkatkaa, mutta aina jotain on tullut väliin!

      Ja Sinuhen luettuani minäkin olin varma egyptiläisyydestäni, kukaties olen sitten ollut egyptiläinen joskus vuoden 1000 tienoilla...? Silloin arabialainen kulttuuri oli jo varmaan saanut siellä vallan...?

      Poista
  3. Kauniin näköistä;tuo sininen valkoisissa taloissa on niin upeaa! Minäkin muuten olen opiskellut arabiaa,mutta se on kyllä unohtunut melkein täysin....
    Jännää siten joskus lukea miten kirjasi henkilö on tuollakin......

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin on ihana yhdistelmä sininen ja valkoinen, myös Kreikassa olen sitä ihaillut! Heperän jälkeen sinulla on sentään jonkinlainen etulyönti asema arabiankin suhteen, minulle jo monet äänteet olivat liian vaikeita :)

      Poista
  4. Todellakin mielikuvitusta lennättäviä maisemia ja ah, niin koreata turkoosia ;o).
    Antoisaa alkanutta viikkoa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä, mielikuvitus todella viiletti tuolla :)

      Ihanaa viikkoa myös sinulle!

      Poista
  5. Oi, mielenkiintoista. Ja mielikuvituksen ruokintaa toden totta!

    VastaaPoista

Kiva kun kävit!