perjantai 7. syyskuuta 2012

Maljapuhe

Ahmu kilisteli minun suuntaani ja pyysi pitämään maljapuheen. Säännöt ovat seuraavat: 

1. Kirjoita listaustyyliin parin rivin maljapuhe, jossa listaat viisi asiaa, josta sinulle tulee erityisen hyvä mieli/mistä olet kiitollinen.
2. Haasta viisi bloggaajaa tekemään samoin.



1. Kun viime yönä kasvattelin jo entuudestaan huikeaa univelkaani jatkamalla Pekka Hiltusen Sysipimeän lukemista, olin äärimmäisen kiitollinen siitä, että a) kotiovemme saa lukkoon b) maailmassa on yhä paljon mukaansatempaavaa luettavaa. 

Minä keskeytän paljon kirjoja, joten kun löydän sellaisen, joka on pakko lukea loppuun tunnen syvää kiitollisuutta kirjailijalle siitä, että hän kykenee yhä lumoamaan kaltaiseni vanhan kyynikon, joka aivan liian usein alkaa lukiessaan miettiä tekstin rakennetta ja kirjailijan käyttämiä teknisiä ratkaisuja ja kirjan loppuun lukemisen sijaan siirtyy koneelle miettimään omaa työn alla olevaa tarinaansa.

2. Olin todella onnessani eilen, kun ensimmäinen Suomesta lähettämäni kirjapaketti saapui. Mukana oli mm. Piia Kaikkosen Kuoleman varjo, Katja Kaukosen Vihkivedet, Annukka Salaman Käärmeenlumooja, Kristiina Vuoren Näkijän tytär, Hannu Rajamäen Kvanttivaras, Marko Kilven Elävien kirjoihin, Camilla Läckbergin Majakanvartija. Muunmuassa. Ei varmaan tarvitse eritellä sen kummemmin, miksi olen niin kiitollinen paketin saapumisesta?

3. Suomen loman parasta antia olivat ehdottomasti ihmiset. Tapasin muutamia vanhoja ystäviä aikojen takaa, ja nämä hetket, vaikkakin usein pikaiset, olivat hyvin tärkeitä. Muistaessaan lapsuuttaan ja nuoruuttaan ihminen muistaa myös itsensä, kuka löytyy kaikkien elämänkokemuksen kuorruttamien muutosten sisältä.

Sain solmittua myös uusia ihania tuttavuuksia. Tapasin monia ihmisiä oikeastaan vain siksi, että dekkarini on julkaistu. Kuten moni jo tietää ja loputkin arvaavat, minä olen ekstrovertiksi naamioitunut introvertti. Siis samalla, kun sisäinen erakkoni jännittää kovasti uusien ihmisten tapaamista, tuo astetta sosiaalisempi sivupersoonani nauttii suunnattomasti siitä tunteesta, joka syntyy, kun ventovieraista ihmisistä tulee vähintäänkin hyvänpäiväntuttuja. Lisäksi sain napattua itselleni materiaalia tulevien kirjojen henkilöhahmoihin. Osalle olen tunnustanutkin, että aion käyttää häikäilemättömästi hyväkseni täysin subjektiivista ja epäreilua tulkintaani heidän persoonistaan. Useimmille en kyllä tunnusta mitään. Eivätkä he varmaan itseään kirjan sivuilta lopulta tunnistakaan, sen verran pahasti ekstrovertiksi naamioitunut introvertti tekee heille vääryyttä tulkinnoissaan.

4. Annan taas spesiaalikiitokset siipalleni, joka tässä 9 yhteisen vuoden aikana on oppinut tuntemaan minua varsin hyvin. Hän tietää, kuinka tärkeää kirjoittaminen on minulle ja tekee parhaansa auttaakseen minua tavoittamaan viikottaisen liuskapäämääräni. Mikä tarkoittaa muunmuassa tyttären viemistä pyöretkille ja sisäleikkipuistoihin niiden ulkotiloissa sijaitsevien ohella samalla, kun mamma naputtelee koneelle murhamysteereitä.

5. Elämänkokemus on tuskallista saavuttaa, mutta ah kuinka palkitsevaa onkaan huomata, että myös niistä kivuliaimmista ja noloimmista kokemuksista on hyötyä jossain vaiheessa elämää. Kaksikymppisenä minua uhkasi pahasti kokemuksellinen näivettyminen keskiluokkaiseen oravanpyörään, mutta tempaisin itseni ajoissa irti, ja tässä sitä ollaan: tutkintoja on kesken peräti kaksi kappaletta, työpaikkoja ja poikaystäviä olen vaihtanut kuin Uuno Turhapuro aluspaitojaan. Lapsia, aviomiehiä ja julkaistuja kirjoja sen sijaan on kertynyt vasta yksi kappaletta kutakin, mutta voi pojat millaista materiaalia minulla on koossa tuleviin käsikirjoituksiin.

Minähän EN ole hyvä noudattamaan sääntöjä, mutta sitäkin lahjakkaampi rikkomaan niitä. Parin rivin puheesta tuli siis parin tunnin vuodatus. En usko, että kukaan jaksoi lukea tätä tarinointia loppuun ehkä äitäni lukuunottamatta (terkkuja vaan <3) mutta lähetänpä kippiksen, kulauksen ja maljapuhepyynnön seuraavien bloggaajien suuntaan: 

Marke , Anne, Helmi Maaria, J.S. Meresmaa ja Kristiina V., odotamme virtuaalihuitikkaa ja sen seurauksena syntyvää maljapuhetta!

19 kommenttia:

  1. Hieno maljapuhe!Jaksoin hyvin lukea loppuun saakka;D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha, mutta sinua ei lasketa, koska olet lukenut kärsivällsiesti monia muitakin postauksiani :)

      Poista
  2. Sinulla selvästi riittää luottoa Italian postiin, kun uskalsit tuollaisen aarrekasan lähettää kerralla! :-o Ainakin ennen Italian postilla oli hyvin huono maine...

    Ja minä luin kaiken!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ooh, minä selvästi aliarvioin teitä :D Ja minulla ei ole tainnut hukkua Italian postissa vielä kertaakaan mitään, mutta tämän tunnustettuani tiedän jo, mikä on seuraavan kirjapaketin kohtalo... ;)

      Poista
  3. Kiitos haasteesta:) Ehdinkin jo vastata siihen parin muun blogiystävän haasteen johdosta. Mutta ei se mitään, kiva on kirjata ylös iloja ja onnentunteita, joita onneksi elämästä vielä löytyy. Itse aherran ilolla syksyn sadon kimpussa ja maljapuheeni pohjaa siihen. Pitkästä aikaa voin nauttia myös Suomen kuulaasta syksystä ilman lähtemisen vimmaa. Odotan innolla, että voin keskittyä kirjaasi takkatulen loimussa:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä, silloin tällöin tekee hyvää olla kiitollinen ihan käskystä ;) Suomen syksy on niin kaunis...

      Poista
  4. Arvasit oikein tyttäreni, äitees luki loppuhun asti ja viä kommentitkin vastauksineen.

    VastaaPoista
  5. No nyt mentiin ristiin,haastoin sinut aamulla :D hauska maljapuhe sulla,mun on liian laiska ja lyhyt!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei vaan oikein hyvä, ja koko esipuhe olikin sitäkin hauskempi :D

      Poista
  6. Haaste vastaanotettu! Vastailen, kun en ole näin kiittämättömällä tuulella :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiittämättömyys on bloggaajan palkka!

      Poista
  7. Vastaukset
    1. Sitähän ne maljapuheet yleensä ovat ;)

      Poista
  8. Nyt ehdin paremmin kommentoimaankin.

    Olen suomiholisti, siis nimenomaan kielen suhteen. Se ilmenee monellakin tavalla, mutta muun muassa mun on hankala ilmaista itseäni vieraalla kielellä, koska en saa niihin samoja nyansseja kuin suomeen. Ymmärrän siksi aivan erinomaisesti sun ilon kirjapaketista! Hyviä opuksia oletkin laittanut kuriirien kuljetettavaksi.

    Luulen, että olemme introvertti-ekstrovertti-skitsofreniassamme samiksia. Tunnistan niin itseni tuosta kuvauksestasi :-).

    Oikein ihania Italian päiviä, Vera! Eikös siellä kuitenkin vielä jatku kesä, joka täällä taitaa vaipua syysvärityksin vähitellen unholaan..?

    VastaaPoista
  9. Kiitos haasteesta, Vera! Ja hui kauheaa, tekeleeni on saapunut sitten saapasmaahan. Pidetään peukut ja ukkovarpaat asennossa, jotta viihtyisit romskun parissa :) Itselläni on KSV tilattuna cdon.fistä. Ensi viikolla voin jo päästä pureutumaan kiinni kirjaan...

    VastaaPoista
  10. 'Kokemuksellinen näivettyminen keskiluokkaiseen oravanpyörään' on pahinta mitä luovalle ihmiselle voi tapahtua.

    Minä intovertiksi naamioitunut ekstrovertti eli haijastan ulos enemmän tarvetta sosiaaliseen kanssakäymiseen kuin on tottakaan. Tosin olen melkein seurueessa kuin seurueessa kotonani, kun hetki koittaa, mutta sen vastapainona pitää olla paljon hiljaisuutta ja omaa rauhaa. Oi, miksi minä opetin hämäläisestä, vaikenevasta, salaperäisestä miehestäni alati keskustelevan ulospäinsuuntautuneen vauhtityypin;-)

    Kaunista viikon jatkoa sinulle!

    VastaaPoista
  11. Olipa hauskasti kirjoitettu, taas. Olen jo pitkään lukenut blogiasi salaa tai siis hiljaisesti. On monta kertaa pitänyt kommentoida, mutta sitten se on vain jäänyt.

    Onnittelut kirjastasi, olen googletellut ja tullut siihen tulokseen, että nähtävästi sitä ei voi muualta ostaa/tilata kuin Suomesta? Harmillista, haluaisin kovasti ostaa kirjasi, mutta en halua tilata sitä Suomesta, koska postimaksut ovat tähtitieteelliset.

    Mietin, miksi kustantamot eivät paremmin tarjoa kirjoja esim. Amazoniin (UK, Usa) myyntiin. Luulen, että me ulkosuomalaiset olisimme onnesta soikeina saadessamme suomalaista kirjallisuutta kohtuu postimaksuin! :))

    VastaaPoista
  12. Hei, hieno arvostelu Hesarissa, onnea!

    VastaaPoista

Kiva kun kävit!