keskiviikko 29. elokuuta 2012

Herkkiä fiiliksiä + lehtiarvio Savon Sanomissa + EDIT

Myönnän, että liikutuin, kun luin Morren alkusanat tunnustukseen, jonka hän oli antanut neljän kiinnostavan bloggaajan lisäksi minulle. Nimittäin myös minulle kirja-ja kirjoittablogeilla on ollut todella paljon merkitystä, kun olen hakenut omaa paikkaani kirjoittajien ja lukijoiden maailmassa. Italiassa minulla ei ole monia ystäviä, jotka olisivat erityisen kiinnostuneita lukemisesta tai kirjoittamisesta, joten kirja-ja kirjoittajablogien maailman löytyminen on antanut minulle ainutlaatuisen mahdollisuuden vaihtaa ajatuksia kirjallisuuden tiimoilta, ja tuntea outoa yhteenkuuluvaisuutta ihmisiin, joista useimpia en ole edes tavannut livenä.

No joo, lopetan tämän sentimentaalisen höpinän ja menen asiaan: olen siis saanut ihania tunnustuksia, kiitos Rooibos ja Morre. ja Leijona Ja samat sanat teille kaikille ;)



Tämän tunnustuksen voisin antaa eteenpäin useampaankin blogiin, mutta moni niistä on jo saanut tämän. Katja, Hanna van der Steen, Rina, Marke ja Kirsi eivät ole tainneet kuitenkaan vielä ehtiä kertomaan asiasta blogeissaan.

Tunnustuksessa oli jotain sääntöjäkin, mutta kun minä olen tällainen Italiassa asuva haihattelija ja sääntöjenkiertäjä ja kaikinpuolin omituinen otus, en nyt muista niitä.



Lisäksi tulin erittäin hyvälle tuulelle haasteesta, jonka sain sekä Morrelta että Paulalta Luen ja kirjoitan -blogista.
Eli tarkoitus on listata kymmenen HYVÄNTUULEN KIRJAA:

Minä nimittäin harrastan juurikin eskapismia lukiessani. Ok, haen toki myös vaikuttavia, vahvoja lukuelämyksiä, mutta koska heilun useimmiten hermoromahduksen partaalla olemattomasta stressinsietokyvystä johtuen, minulle kirjat ovat myös psyykenlääkettä angstia lievittämään. Seli seli, turhaan minä mitään älykköä esitän, oikeasti olen vain tällainen tyhjännauraja, joka sattuu pitämään hauskoista kirjoista.

Koska sain haasteen kahdelta taholta, otan oikeuden listata enemmänkin kuin vain 10 kirjaa, jotka tulevat nyt "mieleen pälkähtää" järjestyksessä:

1. Hanna van der Steen: Ennustus ja Kirous. Riemukasta eskapismia fantasian maailmaan.

2. Netta Walldén: Ruben ja rouva Mallamudin tapaus. Ja myönnän odottavani kovasti, että pääsen lukemaan myös sarjan toista osaa, Ruben ja Harman kartano

3. Jukka Parkkinen: Osku-kirjat. Jep, osaan ne jo ulkoa, olen lukenut varmaan parikymmentäkertaa nämä kaikki. Ja oikeastaan voisin suositella Parkkisen koko tuotantoa. Hän on Hotakaisen ohella yksi minulle tärkeimmistä suomalaisista kirjailijoista.

3. osa 2: Jukka Parkkinen: Satunnainen seikkailija. Parkkisen aikuisille suunnattu humoristinen veijariromaani, jota lukiessani ulvon aina naurusta ääneen, myös tämän olen lukenut moneen kertaan.

4. Tuula Kallioniemi: Tossavaiset-sarja. Jälleen puhkiluettu ja moneen kertaan ääneennaurettu sarja.

5. Carter Dickson: Sir Henry Merrivale -dekkarit. Näissä on kiehtovia suljetun huoneen arvoituksia sekä mainiota huumoria.

6. Peter Mayle: Suolaa tryffeleille. Hihityttävä teos ranskalaisista(kin)

7. Roald Dahl: Oswald-eno

8. Alexander McCall Smith: Mme Ramotswe tutkii-sarja

9. Jari Tervo: Tuulikaappimaa

ja viimeisimpänä vaan ei vähäisimpänä:

10. Kari Hotakainen: Klassikko

Niin ja olen herkissä fiiliksissä senkin vuoksi, että eilen tapasin pitkästä aikaa rakkaita ihmisiä lapsuudesta. Oli ihana muistella yhdessä kaikki lapsuuden kommelluksia.

Ja varmaan senkin vuoksi, että tuli niin kiva arvio KSV:stä Savon sanomiin. Minun oli tarkoitus vain päivittää arvioita tuonne arvio-sivulle, mutta tulin niin hyvälle tuulelle tuosta arviosta, että oli pakko mainita siitä täälläkin.

Nimittäin tuntuu huikealta aina, kun joku vihjaa, että ekan parissa on viihdytty ja toista osaa odotetaan tai jotain sen tyylistä. Ei ole aina helppoa herätä viiden maissa kirjoittamaan, joten tällaisista jutuista saa uskomatonta pontta nousta ylös, kun sisäisen laiskiaiseni tekisi mieli vielä jäädä vällyjen väliin jatkamaan unia. Mutta yritän nyt lopettaa tämän KSV:n ja sen arvioiden mainostuksen, koska minä ainakin olisin lukijana jo saanut tästä tarpeekseni...

EDIT: Kerta kiellon päälle. Arvatkaapa ilahduinko, kun luin Kuuttaren arvion Kuolemasta sypressin varjossa. 

Ja vielä tuohon HYVÄNMIELEN kirjalistaan on pakko lisätä numero 11. Hilja Valtosen Neiti Talonmies, koska se kirja piristää minua aina!

13 kommenttia:

  1. Hotakaisen Klassikko olisi voinut kuulua myös omalle listalleni. Etenkin se Kiilopään pitkä avautuminen on aivan lempikohtauksiani :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, ja mä olisin voinut panna kyllä Sookie-kirjat myös. Eric <3

      Poista
  2. Ehtivät mokomat ensin, tunnustusta minultakin :)
    Ja kiitos kirjavinkeistä!
    Leijona
    http://leijonakirjoittaa.vuodatus.net/

    VastaaPoista
  3. Kiitos vinkistä; en ole lukenut Dicksonin dekkareita ja tykkään suljetun huoneen arvoituksesta, joten taidampa etsiä Sir Henryt käsiini :).

    Odotan myös kovasti, että pääsen lukemaan sinun kirjaasi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihanaa, jos näistä on oikeasti hyötyä ja iloa jollekulle. Jos tykkään suljetun huoneen arvoituksista, niin suosittelen myös Carter Dicksonin alter egoa John Dickson Carria, joka itse asiassa oli miehen oikea nimi. Dr. Gideon Fellin tutkimukset eivät ole yhtä hauskoja kuin Sir Henry Merrivalen, mutta arvoituksina loistavia joka tapauksessa!

      Poista
  4. Hienoa! Listassasi on joitakin, joita en ole noteerannut aiemmin ollenkaan. Kiitos siis vinkeistä - pidän mielessä!

    On hurjan jännittävää seurata kanssasi saamiasi esikoisarvioita! Jotenkin niin luonteva jatkumo, kun ensin on seurannut kirjoitusprosessiasi ja muita vaiheita & tunnelmia. Edelleenkin kiitän sinua siitä, että jaat näitä kannsamme! :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi kiitos, ihana kuulla, että jotakuta kiinnostaa, kun jutut on tälleen niin omaanapaa, alkaa kirjoituskynnys nousta, kun alkaa ennen pitkää ajatella, että ketä muka kiinnostaa...? :)

      Poista
  5. Kiitos tunnustuksesta ja onnittelut hyvistä arvioista! Toisaalta voiko hyvä kirja saada muunlaisia?
    Oswald-eno pitänee lisätä BTR-listalleni.

    VastaaPoista
  6. Kiitän kovasti saamastani tunnustuksesta! Olen surkea blogeissa kiertävien pikkuhaasteiden ja tunnustusten eteenpäinlaittaja, mutta aina sellaisen saatuaan tuntee lämpöä sisällään :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin minäkin, siis minulla on jonossa useitakin kiinnostavia ja hauskoja haasteita, mutta jos en tee niitä heti, ne vain jotenkin jäävät pölyttymään... siksi en tuohon sen kummempia sääntöjä laittanutkaan, halusinpa vain tunnustaa kaiken :D

      Poista

Kiva kun kävit!